Tersedu - Mitos, Misteri dan Fakta

Tersedu - Mitos, Misteri dan Fakta

Tersedu adalah salah satu masalah yang paling memalukan seseorang boleh mempunyai di khalayak ramai. Ia sama sekali tidak sukarela dan sukar untuk menjelaskan. Sebab kita cegukan tidak diketahui, walaupun kita tahu bahawa ia adalah satu bentuk tindakan refleks. Kebanyakan orang boleh mendapatkan rintangan; termasuk bayi dalam kandungan pada trimester terakhir kehamilan.

Apa yang berlaku dalam gangguan adalah penguncupan mendadak diafragma dan otot di antara tulang rusuk. Anda menarik nafas dalam-dalam secara sukarela dan kemudian celah suara berdetap tertutup dengan bunyi yang boleh didengar.

Walaupun kita tidak tahu mengapa kita cegukan, kita tahu beberapa perkara yang boleh menyebabkan mereka. Kebanyakan mereka adalah mengejutkan: tekanan emosi, keseronokan, perut sememangnya telah terlalu padat (ini boleh disebabkan oleh makan berlebihan, minum minuman berkarbonat dan menelan udara, perubahan mendadak suhu (seperti apabila minum minuman panas), alkohol dan merokok semua boleh membawa kepada pertarungan daripada masalah.

Berikut adalah di mana ia mendapat menarik ... ada ubat? Ia benar-benar bergantung kepada siapa anda bertanya. Kebanyakan kaedah datang dari salah satu daripada dua idea. Merangsang saraf yang melibatkan diafragma atau meningkatkan tahap karbon dioksida dalam darah. Berikut adalah beberapa, kebanyakan yang anda mungkin pernah mendengar.

Tahan nafas anda (yang saya gunakan yang paling)

Minum air (atau minuman lain) Yang ini membuatkan saya gementar, kerana ia akan menjadi mudah untuk sesak di atasnya harus gangguan yang berlaku semasa menelan. Ia tidak menyeronokkan untuk batuk dan cegukan pada masa yang sama.

Tarik nafas dalam beg kertas: Jika saya sekitar satu dan mereka terutamanya menjengkelkan saya akan menggunakannya, tetapi yang mempunyai satu berguna apabila mereka mula?

Ini beberapa berikut telah diterbitkan dalam pelbagai jurnal perubatan sebagai penawar berpotensi bagi masalah.

Makan satu sudu gula pasir: Bagi sesetengah orang, ini boleh menjadi idea yang baik. Walau bagaimanapun, jika anda kencing manis ia bukan satu idea yang baik. Juga, harus diingat isu tercekik dengan air ...

Berkumur dengan air sejuk: saya dapat melihat ia bekerja, tetapi bahaya tercekik sekali lagi.

Menghisap pada baji Lemon Direndam dalam pahit: saya dapat melihat kerja ini, tetapi anda mungkin mahu memberus gigi anda selepas itu untuk mengelakkan kerosakan enamel gigi anda.

Tarik pada lidah anda: Bunyinya pelik, tetapi lain kali saya menghadapi masalah, saya fikir saya akan cuba.

Saya mengesyaki bahawa dalam kebanyakan kes, penawar terbaik untuk rintangan masa. Ingat bahawa biasanya rintangan adalah masalah kacau ganggu, tetapi ada kalanya anda mungkin perlu berjumpa dengan doktor. Salah seorang daripada mereka adalah rintangan yang berpanjangan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar