Pelbagai Kegagalan Organ - Ayurveda Rawatan Herba

Pelbagai Kegagalan Organ - Ayurveda Rawatan Herba

Kegagalan organ berganda, juga dikenali sebagai kegagalan sistem organ berganda dan sindrom disfungsi organ berganda (arena), adalah satu sindrom klinikal di mana terdapat disfungsi fisiologi progresif dan berpotensi boleh balik dalam dua atau lebih organ atau sistem organ, yang disebabkan oleh pelbagai penghinaan akut termasuk jangkitan dan sepsis umum. Keadaan ini menyebabkan kegagalan pelbagai sistem terkumpul dalam proses yang dikenali sebagai sistemik sindrom tindak balas keradangan (SIRS), menyebabkan keruntuhan peredaran darah; paru-paru, usus, hati, buah pinggang dan pusat disfungsi sistem saraf; dan gangguan darah yang terdiri daripada coagulopathy ringan untuk menjelaskan pembekuan intravaskular (DIC) yang melibatkan seluruh badan. Rawatan rapi diperlukan, yang termasuk penjagaan umum menyokong, cecair intravena, antibiotik, steroid, dan ubat-ubatan lain untuk mengawal tekanan darah dan keradangan kawalan. Walaupun semua langkah-langkah ini, kadar kematian masih sangat tinggi.

Semua pesakit terjejas dengan kegagalan organ berganda perlu semestinya berjaya dalam unit rawatan rapi hospital dilengkapi dengan baik. Ubat-ubatan Ayurveda boleh diberikan sebagai tambahan, terapi sokongan untuk membantu mengawal atau mengurangkan kesan radang yang melata dan mengakibatkan pelbagai organ menutup yang sangat biasa dalam keadaan ini. Prinsip rawatan Ayurveda adalah untuk mengawal jangkitan dan keradangan yang terhasil, mengawal mencukupi pelbagai organ darah perfusi dan memelihara fungsi organ.

Ubat-ubatan seperti Sukshma-Triphala, Triphala-Guggulu, Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu dan Punarnavadi-Guggulu digunakan untuk merawat jangkitan umum. Ubat-ubatan seperti Sutshekhar-Ras, Suvarna-Sutshekhar-Ras, Mukta-Bhasma, Praval-Panchamrut-Ras, Praval-Bhasma, Kamdudha-Ras dan Chandrakala-Ras digunakan untuk merawat tindak balas keradangan yang umum. Ubat-ubatan seperti Punarnavadi-Guggulu, Gokshuradi-Guggulu, Punarnavadi-Qadha dan Rasayan-Churna digunakan untuk mengurangkan toksin berbahaya dari badan melalui air kencing untuk mengelakkan pengumpulan toksin dalam badan yang secara kekal boleh merosakkan organ-organ dan sistem badan.

Ubat-ubatan seperti Naradiya-Laxmi Vilas--Ras, Maha-Laxmi Vilas--Ras, Siddha-Makar-Dhwaj-Ras dan Hem-Garbha-Ras digunakan untuk mengawal tekanan darah dan mengekalkan peredaran darah yang mencukupi dalam organ-organ dan sistem penting. Arogya-Vardhini, Sutshekhar-Ras, Bhunimbadi-Qadha, Punarnavadi-Qadha dan Guduchyadi-Qadha digunakan untuk membantu melindungi hati. Suvarna-Bhasma, Shrung-Bhasma, Bruhat-Vat-Chintamani, Hriday-Arnav-Ras, Amalaki (Emblica Officinalis) dan Arjun (Terminalia arjuna) digunakan untuk melindungi jantung. Ras-Sindur, Malla-Sindur, Sameer-Pannag-Ras, Vishan-Bhasma, Pushkarmool (Inula racemosa), Kushtha (Saussurea Lappa) dan Pippali (Piper longum) digunakan untuk melindungi paru-paru. Ubat-ubatan seperti Chandra-Prabha-Vati, Gokshuradi-Guggulu, Punarnavadi-Guggulu dan Punarnavadi-Qadha digunakan untuk melindungi buah pinggang. Bruhat-Vat-Chintamani, Kasturi-Bhairav-Ras, Maha-Vat-Vidhwans-Ras, Ekang-Veer-Ras, Tapyadi-Loh dan Vish-Tinduk-Vati digunakan untuk melindungi sistem saraf pusat. Ubat-ubatan seperti Maha-Manjishthadi-Qadha, Saarivadi-Churna, Chandrakala-Ras, Kamdudha-Ras Usheerasav, Laxadi-Guggulu, Sphatik-Bhasma, Naagkeshar (Messua ferrea) dan Parpatadi-Qadha digunakan untuk mencegah komplikasi pendarahan.

Oleh kerana pesakit itu berada dalam keadaan kritikal, semua ubat-ubatan Ayurveda perlu mewah yang serbuk, dicampur dengan madu dan susu dan kemudian ditadbir melalui tiub naso-gastrik. Kerana prognosis yang serius kegagalan organ berganda, rawatan Ayurveda hanya boleh dimulakan selepas menangani semua isu-isu pertikaian perundangan yang berkaitan. Walau bagaimanapun - diberi sebagai ubat Ayurveda therapy- menyokong pasti dapat mengurangkan morbiditi dan kematian dalam keadaan ini dan meningkatkan peluang untuk pemulihan awal dan lengkap.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar