Homeopati - Pemenang dalam Sistem Terapeutik Ubat!

Homeopati - Pemenang dalam Sistem Terapeutik Ubat!

Melihat kepada sejarah abad perubatan manusia yang lalu, salah berasa terkejut atas perubahan besar yang dihadapi dalam seni penyembuhan. Ramai guru kuno perubatan di India purba dan negara-negara Timur yang lain telah mengandaikan bahawa jika lelaki itu gagal untuk mengekalkan cara yang biasa dan semula jadi hidup, dia akan mengalami lebih banyak penyakit sepanjang tempoh masa. Sama kita sedang menyaksikan hari ini dengan besar penyakit berjangkit dan tidak berjangkit nama-nama yang terdapat dalam kalangan umat walaupun kanak-kanak muda! Apakah ini? Mengapa kita tidak boleh mengekalkan cara semula jadi hidup?

Nah, ia sudah tentu tidak bermakna kita tidak sepatutnya dibangunkan. Sebaliknya, pembangunan adalah proses automatik seperti evolusi. Dengan norma-norma perubahan budaya dan tamadun, sepatutnya perlu ada perubahan dalam sistem terapeutik perubatan. Tetapi ia juga adalah benar bahawa yang sama Aloe Vera dan beri acai lama yang sama yang kini dijual pada harga emas, telah digunakan oleh pakar-pakar kita yang purba perubatan. Adakah ia tidak bermakna bahawa prinsip yang sama lama perubatan perlu diguna pakai sehingga ke hari ini?

Dengan penuh hormat untuk perubatan moden yang telah memberikan kita beberapa keputusan yang cemerlang dalam mengawal secara meluas menyebarkan penyakit berjangkit, saya dengan ini ingin menegaskan bahawa untuk membantu mengekalkan mod semula jadi kita hidup, pilihan rawatan kami juga perlu semula jadi. Mereka hendaklah berdasarkan prinsip-prinsip semula jadi alam semula jadi. Sebagai manusia, Allah telah dikurniakan kepada kita kuasa yang besar untuk memulihkan equilibriums hilang kami badan. Sama sekali tidak ada keperluan untuk beban dengan ejen ubatan tiruan hanya untuk mengurangkan gejala.

Mari kita memahami bahawa gejala-gejala yang menunjukkan badan kita semasa penyakit adalah petunjuk bahawa kita perlu mengubah rutin harian kita. Cukuplah tekanan yang faedah disebabkan oleh tarikh akhir yang amat menggalakkan dan cukup adalah berjalan di belakang wang, kuasa, dan kebahagiaan. Apabila kita akan memahami bahawa jika kita tidak berhenti berjalan di belakang kebahagiaan, kita tidak boleh mencapainya? Ia betul kata itu melainkan jika kesihatan yang sempurna, ada lelaki atau perempuan di bumi boleh mencapai kebahagiaan walaupun dalam kecil peratusan. Maka mengapa tidak berehat sedikit?

Kami setiap hari menghadapi ibu bapa yang lari ke pediatrik untuk sedikit demam atau sejuk anak mereka mendapat. Mereka tidak menunggu lebih selama 2 hingga 3 jam! Dalam satu kajian baru-baru ini, ia telah melihat bahawa dalam kira-kira 60 hingga 65% daripada kes-kes, terdapat sedikit atau tidak perlu hadir ke doktor. Maka mengapa tergesa-gesa ini? Adakah kita pakar-pakar perubatan bertanggungjawab untuk tekanan yang tidak wajar ini ibu bapa menghadapi? Adakah pakar-pakar perubatan menekankan keras keperluan untuk mengasingkan kanak-kanak itu demam sedikit dan menanamkan cecair IV pada sedikit cirit-birit? Adakah doktor perlu melakukan introspeksi tentang Sumpah Etika mereka lakukan dengan jantung di kolej perubatan? Adakah kita pakar perubatan perlu mengasingkan antara keperluan pesakit dan keperluan kita untuk kemasyhuran dan faedah kewangan? Well, banyak 'hush hush' menyala ketika datang untuk mendedahkan trend yang tidak diundang tertentu di kalangan pakar perubatan. Tetapi melihat kepentingan yang lebih besar masyarakat bukan ia masa yang tinggi kita meletakkan keperluan pesakit kami lebih awal daripada kepentingan kita sendiri?

Mengapa kita tidak boleh pergi ke hadapan seiring?

Daripada mengasingkan doktor disebabkan kepakaran mereka dan modul rawatan, mengapa tidak boleh mereka semua bersama-sama dan pergi ke hadapan untuk kebaikan masyarakat? Apabila kita melihat kontroversi baru-baru ini mengenai sistem homeopati perubatan di tahap yang lebih tinggi di mana kita mengharapkan keadilan penuh dan sikap yg tak berpihak, saya berasa sedih bahawa walaupun pihak berkuasa yang lebih tinggi-kurangnya peduli tentang kesihatan ternakan secara keseluruhan.

Mengapa homeopati adalah pemenang?

Walaupun begitu banyak kontroversi, pakar-pakar homeopati berjalan dengan jayanya percubaan mereka untuk menukar pemikiran konvensional mengenai pembasmian dan peringanan sementara. Sistem "berorientasikan hasil" perubatan yang bertujuan sedikit merawat pesakit tanpa mengenakan kemudaratan yang tidak wajar ke atas mereka adalah perlu diberi perhatian. Sudah tentu terdapat modul yang berbeza operasi dalam sistem perubatan homeopati juga. Tetapi asas kekal falsafah prinsip dan Hahnemannian alam semula jadi. Malah pada hari ini, sistem perubatan homeopati adalah agak mod yang paling murah terapi disediakan. Keberkesanannya dalam wabak penyakit berjangkit yang berbeza-beza dan wabak yang tidak boleh dipersoalkan. Mungkin terdapat beberapa kerosakan dalam pengamal sistem ini perubatan. Tetapi kesalahan itu wujud dengan semua fakulti perubatan. Jelas sekali ia adalah perlu bahawa doktor homeopati memahami tanggungjawab mereka dalam masa kesukaran dan cuba untuk memberikan yang terbaik untuk mengangkat umat manusia secara keseluruhan!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar